Zasady gry w 1000-ca

Witajcie na Stronie poświęconej grze w 1000.

Jedna z bardziej popularnych gier w Polsce. Zasady są bardzo proste, które chcemy przedstawić je na naszej stronie tak aby każdy mógł się nauczyć ich w przeciągu kilku minut. Stworzyliśmy ten przewodnik dla każdego kto chcę się nauczyć gry. Żeby nie marnować więcej czasu zapraszam wszystkich do zapoznania się z naszym przewodnikiem.

 

Co potrzebujesz do gry?

 

Do gry potrzebujesz Talii kart, ale tylko karty 9, dama, Walet (jopek), król, As i 10-tka, czyli 24 karty. Pamiętajcie że Joker nie bierze udziału w grze. Kartkę, żeby zapisywać punkty i co najmniej 2-3 graczy. Zazwyczaj gra się 3 graczy ale można grać w 2 osoby lub też 4 ( to maksymalna liczba graczy ). Jeżeli mamy już karty od 9 do Asów to możemy przejść dalej i rozpocząć grę w tysiąca.

 

Jaki jest cel gry?

 

Głównym celem gry w tysiąca jest osiągniecie 1000 punktów jako pierwszy. Również gracz musi zrobić wszystko, aby przeszkodzić w wygranej innym graczom, ale o tym powiemy jak już będziemy przy rozgrywce żeby było łatwiej to zrozumieć. Warto też wspomnieć, że nie ma wiekowych restrykcji co do grania w 1000-ca. Ja uważam że gry w karto to tylko rozrywka a nie hazard.

 

Jak zaczynamy rozgrywkę?

 

Osoba wyznaczona do rozdawania kart każdemu graczowi ( przyjmijmy, że gramy we trzech ) rozdaje po 7 kart a resztę czyli 3 karty kładzie na środku stołu tak żeby nie było widać co to za karty. Kupkę z 3 kartami zabiera gracz który wygra licytację. 

 

Licytacja. Na czym to polega?

 

Gracze po otrzymaniu 7 kart zaczynają licytacje. Przypuśćmy że gracz numer 1 jest pierwszy i jest jego kolej i wszyscy pytają się czy da “100”? gracz numer 1 mówi tak albo nie. Jeżeli powie, że da to pytanie leci do gracza numer 2. Jeżeli drugi gracz powie że da 110 to pytanie jest zadawane graczowi numer 3. Jeżeli gracz numer 3 zgodzi się to musi grać i zdobyć 120 punktów. Jeżeli żaden z graczy nie przebije go i nie zaproponuje 130 to gracz numer 3 bierze 3 karty które nie są widoczne dla graczy i musi każdemu graczowi dać jedną kartę. Jaką kartę? to już zależy od gracza. Podczas licytacji jeżeli któryś z graczy chcę przebić poprzednika i grać 130 lub więcej to musi posiadać meldunek.

Gracz 2 i 3 nie musi licytować w ogóle, może powiedzieć, że nie daje określonej liczby punktów i tyle, ale warto pamiętać że jeżeli zrezygnuje na początku z licytacji to nie może pod żadnym pozorem dołączyć do niej później. 

Jeżeli gracz 2 i 3 pasują i nie biorą udziału w licytacji gracz 1 MUSI grać i zdobyć 100 punktów ( ponieważ licytacja zaczyna się od gracza numer 1 i od ilości punktów które musi zdobyć ) lub dać “bombę”.

Po zakończonej rozgrywce zaczynamy kolejną od gracza numer 2, który jest zmuszony do grania jeżeli któryś z poprzednich graczy nie będzie licytował. W kolejnej rozgrywce zaczynamy od gracza numer 3 i wszystko wraca do gracza numer 1 i tak do końca aż któryś z graczy nazbiera 1000 punktów. 

 

Meldunki w grze tysiąc?

 

Jak widzimy powyżej mamy 4 meldunki, która tworzy dama i król. Zameldowanie czyli rzucenie damy lub króla na stół i powiedzenie ilość punktów przypisanych do danego meldunku na przykład: rzucam damę kier ( czerwo ) i mówię – “sto” i tyle. zrozumiecie bardziej jak przedstawimy Wam rozgrywkę. Meldunki pomagają w zdobyciu określonej liczby punktów, które gracz musi osiągnąć poprzez licytację

Poniżej przedstawiamy punktację za meldunki:

  1. Dama i król pik ( wino ) – 40 punktów
  2. Dama i król trefl ( żyro ) – 60 punktów
  3. Dama i król karo ( dzwonek ) – 80 punktów
  4. Dama i król kier ( czerwo ) – 100 punktów

Co jeśli wiemy że nie wygramy rozgrywki?

 

Jeżeli po licytacji widzimy, że jednak nam się nie udało i nasze karty nie pozwalają nam na zebranie konkretnej ilości punktów możemy dać ” bombę”. Ogólnie mamy jedną bombę, która pozwala nam na rzucenie kart i przy tym nie tracimy punktów, ale każdy gracz otrzymuje po 60 punktów. Bomb jest w zależności od zasad. W oryginalnych zasadach jest tylko jedna bomba, ale my graliśmy czasami na zasadach, gdzie mieliśmy 3 bomby. Polecam używać 3 bomb wtedy kiedy zaczynami grać i dopiero się uczymy, ale to już zostawiam Wam do wyboru. 

 

Tysiąc – Pierwsza rozgrywka

 

Przypuśćmy że gramy w 3 osoby. Rozdajemy po 7 kart i 3 karty to ‘musik”, który zgarnia gracz kiedy wygra licytację. Przypominamy, że jeżeli gracz wygra licytację i weźmie te 3 karty to musi każdemu graczowi dać po jednej karcie – nieważne jaką kartę odda graczom, ale musi to zrobić. przypuśćmy że widzimy karty wszystkich graczy, żeby w łatwy sposób wytłumaczyć jak grać w tysiąca.

Gracz numer 1:

– Posiada meldunek ( najwyższy który jak zamelduje daje mu 100 punktów )

– Posiada 2 Asy (kier i Pik, które są najwyższymi kartami ( Asem możesz zabrać każdą kartę)

– Posiada także 10 tego samego koloru co As ( pik )

Jeżeli gracz zacznie grę od Asa pik na pewno karty rzucone przez przeciwnika zostaną przez niego zabrane. Dalej rzuca 10 Pik ta sama sytuacja, ponieważ 10 jest najwyższą kartą zaraz po Asie. Kolejną kartą jaką powinien zagrać jest As kier, bo wie ze zgarnie tą kupkę. Dalej musi uważać i najrozsądniejszą opcją jest zameldowanie ” setki ” – rzucasz damę lub króla pik i mówisz ” sto ” ponieważ meldunek pik ( czerwo ) to 100 punktów.

 

Gracz numer 2:

– Posiada meldunek ( prawie najwyższy który jak zamelduje daje mu 80 punktów )

– Posiada 2 Asy (trefl i karo, które są najwyższymi kartami ( Asem możesz zabrać każdą kartę)

– Posiada także 10 tego samego koloru co As ( karo)

Podobna sytuacja jak przy graczu numer 1 , zacząć od Asa, później zejść z 10-tek. jak już pozbędziemy się Asów i 10 to wtedy meldujemy “80-tkę” ponieważ rzucimy inną kartę to ktoś może próbować rozbić nam meldunek, ale o tym później.

 

Gracz numer 3:

– Posiada meldunek ( najniższy który jak zamelduje daje mu tylko 40 punktów ) więc jeżeli wygrał licytację i powiedział, że pójdzie 140 ( czyli musi uzbierać 140 punktów) to w kartach musi uzbierać 100 punktów. Punktacja kart powyżej na stronie .

– Niestety nie posiada żadnych Asów więc najlepszą opcją jaką może zrobić to zacząć od rzucenia meldunku.

Jeżeli gracz numer 3 musi ugrać nawet minimum to będzie mu bardzo ciężko.

 

Co jeśli zapomnimy dać po karcie graczom?

 

Jeżeli wygrywamy licytację i bierzemy ze stołu 3 pozostałe karty tzw. “musik” to musimy oddać po jednej karcie pozostałym graczom. nieważne czy to karty z musiku czy karty które otrzymaliśmy przy rozdaniu, gracze muszą otrzymać po jednej. Jeżeli zapomnimy o tym i rzucimy kartę na stół rozpoczynając grę to gracz może ją sobie po prostu zabrać i wcale nie musi oddawać. Jest to kara za to, że zapomnieliśmy dać graczom po jednej karcie, dlatego uważajcie i nie zapomnijcie o tym. Powiem szczerze, że zapomniałem nie raz nawet grając po wielu latach. Zdarza się najlepszym. 

 

Jak ocenić jak wysoko możemy licytować?

 

Jest to dość proste, ale nie możemy ocenić czy na pewno nam się uda ugrać to co wylicytowaliśmy. Zawsze zazwyczaj zaczynamy od Asa a dlaczego to opiszemy później. Jak widać gracz poniżej ma bardzo dobre karty i po spojrzeniu na nie można powiedzieć, że może grać co najmniej 160 bez żadnego ryzyka. 

Dostanie następujące punkty:

– 3 Asy to suma 33 punktów

– Meldunek to 100 punktów

– 10 tego samego koloru co As pik to kolejne 10 punktów

Suma to dokładnie 143 punkty, ale wiadomo że gracze muszą rzucić jakieś karty gdy i bez problemu nazbiera kolejne 17 punktów, ale uważajcie bo czasami ma się pecha i może zabraknąć 1 punktu. Dlatego podczas licytacji nie przesadzajcie i nie próbujcie ugrać 200 punktów lub więcej jeżeli karty Wam na to nie pozwalają. Dlatego tak bardzo ważne jest umieć liczyć punkty i wiedzieć na co możemy sobie pozwolić.